Sportmasseur voert effleurage uit op de hamstrings van een client

Niet alleen voor sporters

Ook als je spierpijn, of stijve, stramme spieren, danwel een pijnlijke rug hebt (of gewoon voor ontspanning), kun je bij een sportmasseur terecht.

Een snelle aanpak van de vastzittende spieren, kan overbelasting of blessures voorkomen.

Een sportmassage voor de inspanning leidt altijd tot betere doorbloeding en activering van de spieren. Massage na de inspanning helpt om vocht en afvalstoffen af te voeren en maakt de spieren weer soepel. Hierdoor wordt de kans op spierpijn kleiner. Massage werkt daarnaast bevorderend voor het herstel van het lichaam.

Is sportmassage pijnlijk?

Vaak hoor ik ervaringen dat sportmassage heel pijnlijk is. Ik streef ernaar dit zoveel mogelijk te voorkomen. Soms moet een hardnekkige verkleving stevig aangepakt worden maar dat zal nooit tijdens de eerste behandeling gebeuren. En als het op een gegeven ogenblik nodig is geef ik aan dat ik een bepaald punt intensiever ga masseren.

Na de eerste afspraak kijken we hoe jouw lichaam op de massage reageert. Sommige mensen reageren er sterker op dan andere. Ik begin bij niet-sportgerelateerde klachten dan ook nooit meteen met een hele intensieve massage. Bij de tweede afspraak vraag ik naar je ervaring en eventuele napijn. Op basis daarvan voer ik als het nodig is de intensiteit van de massage op.

Na de massage kun je verschillende dingen merken zoals bijvoorbeeld een beurs gevoel, vermoeidheid of een gevoel van spierpijn. Dit moet echter de tweede dag na de massage alweer flink verminderen en op de derde dag zo goed als verdwenen zijn. De klachten mogen nooit zo heftig zijn dat ze je beperken in je dagelijkse leven.

Contra-indicaties

In het belang van jouw gezondheid masseer ik in de volgende situaties geen mensen met:

  • Koorts
  • Extreme vermoeidheid of uitputting
  • Besmettelijke huidziekten
  • Infectieziekten zoals griep of ernstige verkoudheid
  • Steenpuist (vanwege het grote besmettings- en uitbreidingsgevaar)
  • Onder invloed zijn van alcohol of andere drugs
  • Zeer slechte algemene gezondheidstoestand
  • Algemeen onwel zijn:
    • (nachtelijk) onverklaarbaar transpireren
    • onverklaarbaar gewichtsverlies
    • onverklaarbare vermoeidheid
    • duizeligheid
  • Overige onbekende pathologische afwijkingen

Ga niet volledig uit van wat hier beschreven staat, als je denkt dat je wel gemasseerd kan en wilt worden. Met schriftelijke toestemming van de (huis)arts kan in bovengenoemde situaties bekeken worden welke mogelijkheden er zijn.

Massage en Corona

Bij de massages volg ik de leidraad van de het Nederlands Genootschap voor Sportmasseurs. Deze leidraad volgt de adviezen van de RIVM over ‘Veilig werken bij contactberoepen‘ maar heeft daarbij nog enkele toevoegingen specifiek voor masseurs.
Om verantwoord te kunnen masseren hanteer ik de richtlijnen zoals deze door de RIVM zijn opgesteld. Wil je deze doornemen voor je een afspraak maakt?
Richtlijnen voor het maken van een afspraak voor massage

Ontspannende massage na de training

Kom na je training heerlijk tot rust met een ontspannende massage! Hierdoor is de kans op spierpijn een stuk minder en kun je na je inspanning even lekker ontspannen.

Verantwoord masseren

Ik volg de richtlijnen van de RIVM en het NGS (Nederlands Genootschap Sportmasseurs). Wil je hier meer over weten kijk dan eens op de volgende pagina: ‘Verantwoord masseren in de 1,5 m samenleving‘.

Afspraak maken

Via onderstaand formulier kun je meteen een afspraak maken.

Momenteel ben ik bezig met de opleiding sportmassage. Tot ik officieel mijn diploma heb kun je tegen gereduceerd tarief een afspraak voor een massage maken. Zie de pagina tarieven voor de actuele prijzen.